Op deze pagina leest u over diverse vormen van fraude/cybercrime en wat u kunt doen om dit te voorkomen:

  • Ik kreeg een WhatsApp-bericht van een bekende:

Krijgt u per WhatsApp een dringend hulpverzoek van een bekende? Er kan sprake zijn van fraude.

Bij fraudepogingen via WhatsApp kan het gaan om een appje van een ‘familielid’, met het verzoek even geld voor te schieten. Het gaat vaak om een volwassen zoon of dochter.

Deze heeft dringend geld nodig en belooft het snel weer terug te betalen. In werkelijkheid komt het appje van een oplichter die zich voordoet als uw zoon of dochter.

De oplichters gaan daarbij zeer geraffineerd te werk. Eerst laten ze via een app weten een ‘nieuw telefoonnummer’ te hebben, compleet met profielfoto van de persoon van wie ze de identiteit gebruiken. Deze foto hebben ze van social media gehaald, evenals informatie over familierelaties en hoe mensen elkaar aanspreken.

Pogingen tot telefonisch contact en kritische vragen weten ze handig te omzeilen.

Lees hier hoe zo’n gesprekje kan verlopen. Gemiddeld zijn de slachtoffers ruim 2.000 euro kwijt.

> Deze hulpvraagfraude voorkomen:

  • Maak dus nooit geld over op basis van een app of mail alleen.
  • Kan uw ‘familielid’ niet bellen maar wel appen? Vraag dan een gesproken berichtje te sturen. Zo kunt u horen of u werkelijk met hem of haar te maken heeft.
  • Maak ook afspraken met uw familie over hoe u elkaar benadert mocht er zich werkelijk een (financiële) noodsituatie voordoen. Spreek bijvoorbeeld af dat u nooit alleen via WhatsApp of een andere berichtendienst om geld zult vragen maar dat er altijd sprake zal zijn van live contact.
  • Rapporteer het telefoonnummer van de afzender bij WhatsApp.
  • Wees terughoudend met het delen van persoonlijke informatie op internet.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

  • Ik had contact met een helpdesk

Heeft u contact gehad met een helpdesk die u niet vertrouwt? U kunt te maken hebben met helpdeskfraude.

Als u bijvoorbeeld gebeld wordt door iemand van Microsoft, heeft u te maken met een oplichter. Microsoft belt namelijk nooit op. De zogenoemde ‘Microsoft-bellers’ zijn criminelen die de naam van het softwarebedrijf misbruiken. Ze doen zich voor als medewerkers. Ze komen behulpzaam over, maar zijn uit op uw geld of persoonlijke gegevens.

Het kan ook zijn dat u zelf via internet het telefoonnummer heeft gevonden van een ‘Nederlandse klantenservice’, zogenaamd voor een groot bedrijf. Of u krijgt een pop-up op uw computer, waarin wordt vermeld dat u contact op moet nemen met een helpdesk. Ook dan kunt u met oplichters te maken krijgen.

De oplichters bieden allerlei oplossingen aan. Allereerst zeggen ze dat het nodig is om naar een bepaalde site te gaan om software te downloaden. Met die software zouden ze op afstand uw ‘probleem’ kunnen oplossen.

Als u hierop ingaat, hebben criminelen toegang tot uw computer. Deze software kan criminelen uiteindelijk toegang geven tot uw online bankomgeving. Zo sluizen ze geld weg naar hun eigen rekening, zonder dat u dit in de gaten heeft. Ook is het mogelijk dat potentiële slachtoffers naar frauduleuze websites worden geleid. Hier wordt naar persoonlijke of financiële informatie gevraagd, zoals uw creditcardgegevens.

> Als u denkt dat u toegang heeft gegeven aan cybercriminelen, onderneem dan de volgende stappen:

  • Verbreek de internetverbinding van de besmette computer of zet deze uit;
  • Maak direct contact met uw bank en met de politie. Als de politie onderzoek wil doen in uw computer, wacht dan met verdere actie op uw computer totdat de politie geweest is;
  • Wijzig wel alvast al uw wachtwoorden vanaf een andere computer. Denk aan de inloggegevens van uw bank en uw e-mailaccount.
  • Is de politie geweest of komt er niemand kijken? Scan dan uw computer met een goede virusscanner en neem eventueel contact op met een ICT-specialist.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

  • Ik ben gebeld door de Belastingdienst of een incassobureau

De Fraudehelpdesk krijgt regelmatig meldingen binnen over intimiderende telefoontjes van ‘incassobureaus’ of namens de Belastingdienst. De nep-deurwaarder of nep-Belastingmedewerker stelt dat er sprake is van een openstaande factuur of belastingachterstand.

Volgens de beller staat er een rekening open en volgt er binnenkort beslaglegging. Om dat te voorkomen, moet de openstaande factuur direct worden betaald. Maar er is uiteraard nooit een overeenkomst gesloten met het bedrijf en er is dus ook geen openstaande factuur. Ook is dit niet de werkwijze van de Belastingdienst.

Sommige oplichters komen zelfs met een voorstel waarbij er meer geld moet worden overgemaakt dan het zogenaamd openstaande bedrag. U zou bijvoorbeeld een betalingsachterstand hebben van 300 euro, maar er wordt geadviseerd 3000 euro te betalen. Het resterende bedrag wordt later weer teruggeboekt, aldus de beller. In werkelijkheid bent u het geld kwijt.

Vraag altijd eerst om een bewijs van de overeenkomst voordat u stappen onderneemt. Vraag ook waarop de vordering is gebaseerd. Als een antwoord uitblijft, kunt u het beste de verbinding verbreken. Als het om de Belastingdienst gaat, laat dan weten zelf terug te bellen. Gebruik daarvoor de telefoonnummers op de website van de Belastingdienst, en controleer of er daadwerkelijk een achterstand betaald moet worden.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

  • Bestaat mijn online geliefde wel echt?

Mijn geliefde vraagt om geld:

Via een datingsite of sociaal medium heeft u plezierig contact met iemand uit het buitenland. U blijkt veel gemeen te hebben en uw online datingpartner is buitengewoon attent. Na enige tijd hangt de suggestie van een gezamenlijke toekomst in de lucht.

En dan is er ineens die vraag om financiële hulp. Vaak begint het met de belofte naar u toe te komen, maar daar komt plotseling iets tussen. Een ongeluk of ziekte bijvoorbeeld, of problemen met reisdocumenten. Om de reis toch mogelijk te maken, is geld nodig. In deze situatie is het bijna vanzelfsprekend dat u die financiële hulp biedt.

Veel van de meldingen die de Fraudehelpdesk krijgt, beschrijven een dergelijke situatie. De criminelen weten op vakkundige wijze uw vertrouwen te winnen en maken geraffineerd misbruik van uw hulpvaardigheid.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

Mijn geliefde wil mij een pakket sturen:

Via een datingsite of sociaal medium heeft u plezierig contact met iemand uit het buitenland. U blijkt veel gemeen te hebben en uw online datingpartner is buitengewoon attent. Na enige tijd hangt de suggestie van een gezamenlijke toekomst in de lucht.

Dan vraagt uw datingpartner of hij u zijn (of haar) bezittingen of geld in een pakket kan toesturen. Hij is in een lastige situatie verzeild geraakt en wil ze op die manier veiligstellen. In vertrouwen zegt u ja. Vervolgens blijken er allerlei kosten gemoeid met de verzending. De vraag is of u die wilt voldoen, want vanaf zijn of haar locatie zou dat niet mogelijk zijn.

Veel van de meldingen die de Fraudehelpdesk krijgt, beschrijven een dergelijke situatie. De criminelen weten op vakkundige wijze uw vertrouwen te winnen en maken geraffineerd misbruik van uw hulpvaardigheid.

Alarmbellen

Omdat uw waarneming mogelijk onbewust beïnvloed is door romantische gevoelens, gaan de alarmbellen niet af. Misschien heeft u in alle vertrouwen al geld overgemaakt. De bedragen kunnen daarbij flink oplopen. De schadebedragen bij ons gemeld lopen vaak in de tien- tot honderdduizenden euro’s.

Maar wanneer moeten die alarmbellen dan afgaan?

Hoe meer u herkent van de volgende kenmerken, hoe groter de kans dat u met een oplichter te maken heeft:

  • Uw datingpartner is een buitenlander/buitenlandse, vaak een Amerikaan of Engelsman maar ook andere nationaliteiten komen voor;
  • Uw manlijke datingpartner is vaak militair of een ondernemer die bijvoorbeeld in de olie-industrie zit;
  • Uw datingpartner bevindt zich vanwege zijn functie veelal in Afrika, Turkije of het Midden-Oosten, hoewel Azië en de Golf van Mexico ook bekende voorbeelden zijn;
  • Uw datingpartner gedraagt zich als de ridder op het witte paard of uw droomprinses;
  • Uw datingpartner belooft naar u toe te komen maar stuit op problemen;
  • Hij of zij kan door omstandigheden niet bij zijn of haar geld;
  • Uw datingpartner moet in dat verre land eerst nog (financiële) problemen oplossen. Hij of zij komt bijvoorbeeld net voor zijn of haar vertrek naar Nederland in het ziekenhuis terecht en moet de rekening daarvan voldoen maar kan dat door omstandigheden niet;
  • Uw datingpartner heeft (zicht op) een grote som geld, diamanten of goud maar heeft uw hulp nodig om dit vrij te spelen;
  • Uw datingpartner vraagt of hij vanwege omstandigheden zijn waardevolle bezittingen naar u kan sturen. U moet dan wel een betaling doen voor de verzending of ontvangst.

Deze lijst is niet compleet; de oplichters kennen een oneindig aantal smoezen en zetten die heel creatief in.

> Wat moet u doen

Bevindt u zich in een dergelijke situatie? Mogelijk leest u dit artikel omdat er sprake is van enig wantrouwen. Een vervelend gevoel dat blijft sluimeren. Als dat het geval is, belt u dan alstublieft met een van onze medewerkers via 088 – 786 73 72. Onze medewerkers zijn gespecialiseerd en kunnen u helpen de situatie te beoordelen. Samen met u kunnen ze kijken welke stappen eventueel nodig zijn.

We beseffen dat het bijzonder pijnlijk is om in deze situatie terecht te komen. Veel van onze melders noemen ook gevoelens van schaamte. Maar die schaamte is absoluut niet terecht.

De fraudeurs met wie u te maken heeft, zijn uiterst bedreven. Ze manipuleren dagelijks wereldwijd zeer geraffineerd hun slachtoffers. Jaarlijks ontvangen wij honderden meldingen van mensen die op deze manier slachtoffer zijn geworden van gehaaide criminelen.

Laat dus niemand u veroordelen. Dat u op deze wijze benaderd bent, is al verdrietig genoeg.

Lotgenoten spreken?

Slachtofferhulp Nederland heeft recent een online-community in het leven geroepen waar fraudeslachtoffers hun ervaringen met elkaar kunnen delen.

Als het niet u maar iemand uit uw omgeving betreft

Lees hoe je een familielid of kennis kunt overtuigen als die de waarheid over zijn of haar geliefde niet onder ogen wil zien.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

Mijn geliefde vraagt me een bankrekening te openen:

Via een datingsite of sociaal medium heeft u contact met iemand uit het buitenland. U blijkt veel gemeen te hebben en uw online datingpartner is buitengewoon attent. Na enige tijd hangt de suggestie van een gezamenlijke toekomst in de lucht.

Dan vraagt uw datingpartner of u een bankrekening voor hem of haar wilt openen. Vaak omdat hij of zij over een grote som geld zou beschikken, geld dat uit een moeilijke situatie moet worden weggesluisd. En daar is uw hulp bij nodig. Althans, dat is het verhaal.

In werkelijkheid helpt u een crimineel zo aan een manier om geld van andere fraudeslachtoffers te ontvangen, zonder dat het spoor naar deze oplichter leidt. Want als er onderzoek gedaan wordt naar geld dat op die rekening is gestort, dan komt men bij u uit.

Veel van de meldingen die de Fraudehelpdesk krijgt, beschrijven een dergelijke situatie. De criminelen weten op vakkundige wijze uw vertrouwen te winnen en maken geraffineerd misbruik van uw hulpvaardigheid.

Alarmbellen

Omdat uw waarneming mogelijk onbewust beïnvloed is door romantische gevoelens, gaan de alarmbellen niet af. Misschien heeft u in alle vertrouwen die rekening al geopend.

Maar wanneer moeten die alarmbellen dan afgaan? Hoe meer u herkent van de volgende kenmerken, hoe groter de kans dat u met een oplichter te maken heeft:

Uw datingpartner is een buitenlander/buitenlandse, vaak een Amerikaan of Engelsman maar ook andere nationaliteiten komen voor;

Uw manlijke datingpartner is vaak militair of een ondernemer die bijvoorbeeld in de olie-industrie zit;

Uw datingpartner bevindt zich vanwege zijn functie veelal in Afrika, Turkije of het Midden-Oosten, hoewel Azië en de Golf van Mexico ook bekende voorbeelden zijn;

Uw datingpartner gedraagt zich als de ridder op het witte paard of uw droomprinses;

Uw datingpartner belooft naar u toe te komen maar stuit op problemen;

Hij of zij kan door omstandigheden niet bij zijn of haar geld;

Uw datingpartner heeft (zicht op) een grote som geld, diamanten of goud maar heeft uw hulp nodig om dit vrij te spelen;

Deze lijst is niet compleet; de oplichters kennen een oneindig aantal smoezen en zetten die heel creatief in.

> Wat moet u doen

Bevindt u zich in een dergelijke situatie? Mogelijk leest u dit artikel omdat er sprake is van enig wantrouwen. Een vervelend gevoel dat blijft sluimeren. Als dat het geval is, belt u dan alstublieft met een van onze medewerkers via 088 – 786 73 72. Onze medewerkers zijn gespecialiseerd en kunnen u helpen de situatie te beoordelen. Samen met u kunnen ze kijken welke stappen eventueel nodig zijn.

We beseffen dat het bijzonder pijnlijk is om in deze situatie terecht te komen. Veel van onze melders noemen ook gevoelens van schaamte. Maar die schaamte is absoluut niet terecht.

De fraudeurs met wie u te maken heeft, zijn uiterst bedreven. Ze manipuleren dagelijks wereldwijd zeer geraffineerd hun slachtoffers. Jaarlijks ontvangen wij honderden meldingen van mensen die op deze manier slachtoffer zijn geworden van gehaaide criminelen.

Laat dus niemand u veroordelen. Dat u op deze wijze benaderd bent, is al verdrietig genoeg.

Lotgenoten spreken?

Slachtofferhulp Nederland heeft recent een online-community in het leven geroepen waar fraudeslachtoffers hun ervaringen met elkaar kunnen delen.

Als het niet u maar iemand uit uw omgeving betreft

Lees hoe je een familielid of kennis kunt overtuigen als die de waarheid over zijn of haar geliefde niet onder ogen wil zien.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

  • Hoe herken ik een verdachte e-mail?

Veel pogingen tot oplichting beginnen met een valse e-mail. Daarom is het belangrijk om echte van valse e-mails te kunnen onderscheiden. Onze vernieuwde e-mailwijzer kan u hierbij helpen.

Met dit schema wordt u uitgenodigd zeven vragen te beantwoorden over de e-mail die u heeft gekregen. Zo krijgt u meer duidelijkheid over of de e-mail echt is of nep.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

  • Ik heb gegevens ingevuld na klikken op een link

Heeft u geklikt op een link in een e-mail, sms of WhatsApp-bericht en vervolgens uw gegevens ingevuld? Neem dan direct contact op met de organisatie uit wiens naam u het bericht heeft ontvangen. Zorg daarbij dat u de contactgegevens gebruikt van de echte organisatie, bijvoorbeeld die van uw bank. Vervolgens kunt u het beste uw wachtwoorden wijzigen.

Het gaat hier om zogenoemde ‘phishing-links’. Via zo’n link komt u op de website van oplichters terecht, vaak een goede imitatie van de website van een bank of bekende organisatie.

Als u op zo’n nep-website uw inloggegevens en eventueel aanvullende codes invult, geeft u deze gegevens aan criminelen. Zij kunnen met die gegevens inloggen op uw echte account. Bij een bank kunnen ze vervolgens geld overmaken naar hun eigen rekening.

Ook kunnen de gegevens gebruikt worden om in te loggen bij andere accounts, wanneer u op verschillende plaatsen hetzelfde wachtwoord gebruikt.

Als u niets heeft ingevuld, is er zeer waarschijnlijk niks aan de hand. Heeft u er toch een slecht gevoel over? Laat uw apparaat dan door een deskundige controleren op kwaadaardige software.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

  • Ik krijg een betaalverzoek voor 1 cent

Heeft u op een handelssite iets te koop aangeboden? U kunt dan benaderd worden door oplichters. Een bekende truc is dat de zogenaamde koper wil weten of u wel te vertrouwen bent. Hij of zij beweert namelijk een nare ervaring te hebben gehad met online aankopen.

Om zeker te weten wie u bent, vraagt de ‘koper’ u een (paar) cent over te maken. Bij de overschrijving wordt namelijk ook uw volledige naam zichtbaar. Ook wordt wel de smoes gebruikt dat u op deze manier het juiste rekeningnummer doorgeeft. Soms wordt ook om een kopie van uw ID-bewijs gevraagd.

Voor het overmaken van de cent, stuurt de zogenaamde koper u een betaallinkje. Via die link denkt u op uw bank-website terecht te komen. Maar de link verwijst naar een nep-website. Alle gegevens die u hier invult, komen bij de oplichter terecht. Denk bijvoorbeeld aan uw bankrekeningnummer, inloggegevens en identificatiecodes. De oplichter kan nu met uw gegevens gaan internetbankieren.

Wees altijd voorzichtig als u iets (ver)koopt via internet. Kijk extra uit als iemand zegt bang te zijn voor oplichting. Vaak gaat het dan om criminelen die hopen dat u een extra stapje zet waar zij misbruik van kunnen maken.

Vraagt iemand een cent over te maken? Ga er dan niet mee in zee. Dit is onnodig en verdacht.

Bron: www.fraudehelpdesk.nl

 

(Nog) meer informatie en tips: 

Op https://www.vpngids.nl/veilig-internet/cybercrime/ worden alle soorten behandeld en is informatie beschikbaar over hoe hackers te werk gaan. Ook staan er tips over hoe men zich kan beschermen tegen cybercrime.

 

Flyer Hackhelpdesk 2022